Samen werken aan een leefbaar, groen en mooi Westland!

Een blik op Westlandse Politiek en onze leefomgeving.

Als blogger/columnist schrijf ik over mijn geboortegrond, Het Westland. Een opinie, een essay, een verslag over cultuur, duurzaamheid, natuur, milieu, bomen, de tuin e.d. Keuzes maken, stelling nemen, bewustwording en verantwoording. Satire en/of humor kan een rol spelen.

woensdag, maart 29, 2017

Boomfeestdag Westland 3



Nadat het feestgedruis van Boomfeestdag is verstomd ben ik nog even terug gegaan naar de boom in Heenweg. Voor het planten reeds gaf ik aan bij de gemeentelui dat het zo niet moest en dat dit een boom kosten zou. Dat waren ze wel met mij eens.

Later las ik dat de boom toch 5 meter terug zou worden geplant. Dan zou hij niet met de kruin in de takken van een andere boom staan. Overigens vraag je jezelf af waarom je een boom op een onmogelijke zinloze plek wil zetten. De boom die daar stond is niet voor niets dood gegaan.
Zondag 26 maart stond de boom, een Prunus, nog op dezelfde plek en met de kruin in de takken van de buren.
Een ander belangrijk punt bij het planten van een boom is dat de ondergrond geschikt is. Welnu, bij deze boom is in de stoep een klein gat gegraven waar de wortelkluit net in paste. Niets geen ondergronds werk gedaan, geen luchtslangen over een groter deel ondergronds, niks, niets...
De boom staat dus in een wat we noemen bloempotje zand in het steen. Met de kop in de takken van de buren. En in een harde droge ondergrond.


In december 2013 gebeurde hetzelfde op de Dijkweg in Naaldwijk met het planten van nieuwe lindebomen. Die waren wel een paar duizend per stuk. De domme planner zet de bomen precies terug op de plek van de oude, of verdeelt de ruimte in gelijke delen.
Toen kwamen twee lindes tegen de monumentale plataan die daar staat bij Dijkweg 41. De een er net nog naast en de ander met de kruin in de takken van de plataan. Ook toen heb ik gezegd, dat kost een boom, doe het nu niet, zet de boom een stukje verder.  
Nee hoor, gewoon doen.
Zie het resultaat op de foto, boom vernield, een paar duizend Euro verprutst.  



Helaas kan de gemeente Westland nog steeds niet een boom op de juiste manier planten en hoe wrang, het kost niet alleen bomen, maar ook heel veel belastinggeld van de burgers.
Moet je daar nu boos om worden, verdrietig, of aan de bel trekken. Nu dat laatste blijkt niet te helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Westland

Westland
Mijn tuin.